Aktuality a novinky

Závěry 8. zasedání ÚV KSČM dne 7. prosince 2013 v Praze

Stanovisko ÚV KSČM k aktuální politické situaci: K povolební situaci, hodnocení volební kampaně do PS PČR v roce 2013 a výsledků voleb.

  • Schváleno
  • Stanovisko ÚV KSČM k aktuální politické situaci: K povolební situaci

„Poražení ve volbách TOP 09 a ODS ukazují, jakou destruktivní silou mohou být.
Předložený návrh státního rozpočtu na rok 2014 nelze spojovat ani s bývalou, ani s budoucí vládou. Současná vláda v demisi předkládá tento zákon v mimořádné situaci vyvolané termínem předčasných voleb.“
„Dílčí změny struktury rozpočtu jsou možné v dalším projednávání návrhu. Na základě nich se KSČM teprve rozhodne o konečném hlasování o rozpočtu. Koncepčnější zásahy do státního rozpočtu bude pak nezbytné řešit změnou novely zákona o státním rozpočtu, nejpozději na jaře příštího roku. A změnou parametrů rozpočtové politiky od roku 2015, kdy se ukáže, kam směřuje nově se utvářející vládní koalice.“

  • Hodnocení volební kampaně do PS PČR v roce 2013 a výsledků voleb

„Kandidátní listiny až na výjimku v Jihomoravském kraji, kde zasedání ÚV rozhodlo o přesunu M. Grebeníčka z 8. místa na 2., byly schváleny beze změny, tak jak byly navrženy krajskými konferencemi.“
„Potvrdilo se, že je důležité, aby individuální kampaň nebyla vedena dovnitř strany, ale především navenek, s cílem získat nové voliče, a byla pozitivní. Někde i bez individuální kampaně a bez většího podílu na celokrajské kampani „přeskočil“ na vyšší místo obecně známý kandidát, který působí stále přímo v kraji, více o něm psala či píší místní média, a proto je jeho jméno známější občanům.“
Přes tyto rozdíly výsledky preferencí ukázaly i to, že při volbě pořadí kandidátní listiny nebyl v některých krajích brán příliš ohled na představy voličů. Nejvíce se to projevilo v Jihomoravském kraji, kde došlo ke dvěma „přeskokům“ a lídr kandidátky V. Adam se umístil až na 3. místě (Z. Bebarová Rujbrová přeskočila z 5. na 1. místo, preference potvrdily 2. místo M. Grebeníčka, lídr schválený krajem byl zvolen, ale skončil až na 3. místě a I. Pojezný se rovněž díky preferencím posunul o jedno místo, a tak si udržel 4. pořadí, které měl na kandidátní listině i původně).“

„Základní závěry:

  • Už při přípravě kandidátních listin nebyly některé krajské organizace schopny skutečně objektivně, bez ohledu na osobní zájmy a vazby, rozpoznat a vyhodnotit představy našich voličů o tom, jaké kandidáty chtějí volit, a jednat v souladu s nimi.  Nejvýrazněji se to projevilo v Jihomoravském kraji.
  • Při individuální kampani vedené řadou kandidátů, ale i za přispění některých OV, se následně projevily i dlouhodobě neřešené problémy na úrovni KV a OV (malá spolupráce některých OV s krajským výborem, bojkot některých jeho rozhodnutí apod.). Na druhou stranu je velmi pozitivní fakt, že se řešení sporů udrželo uvnitř strany a dokázali jsme se vyvarovat vzájemných střetů přes média.
  • Nepodařilo se ve všech krajích plně zvládnout přechod od krajských rad ke krajským výborům, v některých krajích nebyla všemi OV plně respektována řídící role KV v kampani. To se projevilo jak zpožděním přípravy plánu akcí, tak nezvládnutými problémy při individuální kampani. Šlo zejména o Jihomoravský a Liberecký kraj, ale obdobné problémy byly v menším rozsahu zaznamenány i v dalších krajích (např. Královéhradecký, Jihočeský, Karlovarský aj.)
  • Z výše uvedeného se generovaly další problémy – např. různá schopnost KV zajistit, aby si všichni kandidáti skutečně osvojili volební program KSĆM a by všichni odpovědně přistupovali i k individuální přípravě do médií (některé kraje tomu věnovaly velkou pozornost, jiné to nechaly na kandidátovi, v případě jeho méně odpovědného přístupu byl výsledek špatný). Z toho do budoucna vyplývá závěr (který bude zahrnut do dohod s kandidáty) pojmout obsahovou a mediální přípravu všech kandidátů jako povinné.

Je proto nutné, aby z tohoto pohledu znovu, tentokrát podrobně, s ohledem na konkrétní politickou a sociální situaci v daném kraji, vyhodnotily kampaň všechny KV, včetně příčin přesunů na KL, objektivního vyhodnocení aktivity všech jednotlivých kandidátů (včetně případných negativních kroků), ale i posouzení podílu jednotlivých OV na kampani a shrnutí závěrů, jak bude KV ve spolupráci s OV podobné problémy v budoucnu řešit.“
„Při hodnocení voleb zaznělo také na ÚOVŠ*) např. z Jihomoravského kraje, že požadavek na vytvoření odborného zázemí na úrovni kraje, které je důležité i pro sjednocení strany v regionu na klíčových volebních tématech, není krajskými zastupiteli přijímán vstřícně.“

„Závěry:

  • Zvážit do budoucna novou koncepci buď přímo volebního programu, nebo jeho stručné propagandistické verze ne podle tematických okruhů, ale podle zaměření na skupiny voličů;
  • Připravit propagační materiál o KSČM využitelný i mezi volbami např. pro zájemce o spolupráci s KSČM
  • Zvážit otázku centrálního financování jednoho materiálu určeného k distribuci do všech domácností;
  • Dle finančních možností rozšířit nabídku propagačních předmětů od a.s. Futura, a to nejen v době volebních kampaní;
  • Dle finančních možností vybavit jednotně KV pro veřejné akce (kvalitní volební stany, stolky s transparenty, ozvučení, stejné polepy na ozvučené vozy aj.)
  • Zpracovat pro další práci argumentační materiály zaměřené na nová politická seskupení (vyhodnotit, jak se projeví v praktické politice);
  • Navázat v krajích na zkušenosti z aktuální kampaně z hlediska účelné kombinace kontaktní kampaně s akcemi využitelnými i k prezentaci v médiích;
  • Podrobně vyhodnotit v krajích roli KV a OV i jednotlivých kandidátů při volební kampani KSČM (z hlediska aktivity, míry spolupráce i schopnosti rozpoznat nálady voličů a reagovat na ně) a navrhnout opatření;
  • Vyhodnotit v krajích ve vazbě na aktuální politickou a sociální situaci v kraji a jeho okresech možné příčiny rozdílu v přírůstku hlasů (výsledek daného kraje v porovnání s ostatními kraji a rozdíly ve výsledku jednotlivých okresů v rámci kraje).
  • I na úrovni krajů a okresů pověřit zodpovědností za vedení kampaní vždy jednu konkrétní osobu, nejen volební štáb jako celek, aby nedocházelo k dvoukolejnosti nebo neplnění úkolů.
  • Upřesnit pravidla pro individuální kampaň kandidátů (místo soupeření o hlasy uvnitř strany a přímých výzev ke kroužkování preferovat zaměření vně strany, na nové voliče);
  • Vycházet z dosavadních zkušeností a zásad výběru, orientovat se na vyváženou kombinaci zkušených a mladých kandidátů, žen a mužů, odborníků. Při výběru vedoucího kandidáta respektovat požadavek na již získané zkušenosti z působení v médiích;
  • Zavést povinnou mediální přípravu vedoucích kandidátů do klíčových předvolebních debat a zvážit možnosti průběžné mediální přípravy pro již zvolené zástupce (poslanci, krajští zastupitelé);
  • Proškolit kandidáty v otázce volebního programu (nejen písemné argumentační materiály);
  • Doplnit prohlášení kandidáta týkající se jeho bezúhonnosti o otázku případných nesplácených dluhů či možné exekuce;
  • Vyhodnotit působení KSČM v kampani na internetu a sociálních sítí a navrhnout jejich zdokonalení s cílem posílit komunikaci s mladými voliči;  
  • Zajistit poradenskou pomoc odborníků-profesionálů z příslušných oblastí psychologie, sociologie a politologie k případné modifikaci obsahu vedení kampaní; 
  • Věnovat pozornost zkoumání aktuální názorové hladiny nových členů KSČM a propracovat časově úsporný, aktivní a atraktivní způsob politického vzdělávání a informování (E-learning aj.). Vytvořit k tomu aktiv s vhodnou věkovou a odbornou a vybaveností.“
  • Rámcový plán práce VV ÚV a ÚV na 1. pololetí 2014

„19. VV ÚV - 10. 1. 2014             20. VV ÚV - 7. 2. 2014
9. ÚV - 22. 2. 2014           21. VV ÚV - 14. 3. 2014 
10. ÚV - 29. 3. 201422. VV ÚV - 11. 4. 2014                    
23. VV ÚV - 16. 5. 2014               24. VV ÚV  - 13. 6. 2014
11. ÚV - 28. 6. 2014                    25. VV ÚV  - 11. 7. 2014

  • Postup VV ÚV k zajištění doplňovacích voleb do Senátu PČR ve volebním obvodu č. 80 - Zlín
  • Přístupy KSČM k ukončení cíleného oslabování solidárního, státem garantovaného a průběžně financovaného důchodového systému, zastavení zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu

KSČM požaduje:

  • Realizaci účinných opatření ke zvýšení zaměstnanosti
  • Platby státu za náhradní doby pojištění
  • Sblížení odvodů u OSVČ jako u zaměstnanců
  • Potlačení nelegálního zaměstnávání, tzv. švarcsystému
  • Umrtvení II. důchodového pilíře a zrušení státního příspěvku na penzijní připojištění ve III. pilíři a jeho převedení do prvního solidárního pilíře
  • Zastavení růstu věku odchodu do důchodu na hranici 65 let
  • Úpravu výpočtu důchodů tak, aby všechny důchody byly důstojné, tj. nad hranicí životního minima + podpory na bydlení, aby důchodci nemuseli žádat o sociální dávky
  • Vyhodnocení diskuse ze 7. zasedání ÚV konaného dne 28. 9. 2013
  • Zpráva z jednání VV ÚV od 7. zasedání ÚV a kontrolu plnění usnesení
  • vzato na vědomí Úvodní vystoupení předsedy ÚV (jednou se schvaluje, jindy bere na vědomí)
  • uvolněni a zvoleni

Člen/ka Komise žen ÚV za Moravskoslezský kraj
Člen/ka Komise mládeže ÚV za Karlovarský kraj

  • potvrzen

Noví členy ÚV za okresní organizace: Pardubice, Vyškov (Filip Zachariáš), Cheb, Teplice, Brno-venkov (Jaroslav Přichystal), Břeclav (Stanislav Šprtel), Přerov

  • uloženo (mj.)

Podrobně vyhodnotit podíl KV, OV a jednotlivých kandidátů na kampani a dle možnosti analyzovat pravděpodobné příčiny odlišného přírůstku hlasů (kraje i okresů) ve vazbě na aktuální politickou situaci v kraji; o závěrech informovat ÚOVŠ
                                                               Z: předsedové KV a OV        T: 28. 1. 2014

  • stanoven termín 9. zasedání ÚV na 22. února 2013 s programem:
  • Návrh metodiky a strategie KSČM, volebního programu k volbám do EP
  • Návrhy a.s. Futura na volební materiály k volbám do EP
  • Návrhy kandidátní listiny do EP, do Zastupitelstva HMP a kandidátů do Senátu
  • Návrh rozpočtu OJ ÚV a rozpočtu KSČM na rok 2014 + stanoviska ÚRK.  
  •  

*) Ze zápisu 15. jednání ÚOVŠ dne 12. 11. 2013
„L. Mlejnek – Jihomoravský kraj
Rozhodnutí ÚV posunout s. Grebeníčka na 2. místo na kandidátce velmi zamíchalo s náladami v okresech. U nás je místopředseda KV zodpovědný za volby – vůbec se neangažoval. Hodonín – s. Lahvička - odmítl centrální plakáty a v okrese si udělali vlastní. S výlepem jsme problémy neměli. V Brně nás přelepovala ČSSD a na vesnicích Křesťanská mládež, ale nic extrémního. Materiály od a.s. Futura byly vyrobeny a dodány včas. Hodnocení plakátů bylo vesměs dobré. Proběhla kritika Haló novin - z celokrajského mítinku byla poslaná zpráva i s fotografiemi a nebylo nic otištěno. Kandidáti byli na okresních a krajské konferenci vybráni odpovědně. Posuny na kandidátce ÚV jsou některými okresy kritizovány. Z. Bebarová se ale preferenčními hlasy dostala do sněmovny, přestože celou kampaň kvůli zlomené noze absolvovala na vozíku. U některých kandidátů musíme přihlédnout k pracovní náplni, která jim neumožňuje plně se věnovat volební kampani. Volebním manažerem jsme udělali s. Sáckého. Ukázalo se jako dobré mít jednoho člověka, který vše kolem voleb soustřeďoval. Je nutná příprava kandidátů na televizní vystoupení, u nás byla velmi silná kritika Adama. Nedaří se nám vytvořit krajské odborné zázemí. Je zde odpor od krajských zastupitelů, nechtějí si do ničeho nechat mluvit. Osvědčil se nám roznos Haló novin do každé domácnosti. Měli jsme 5 ulic, které spolu soudí, kde noviny nebyly doručeny.“

Aktivita na zasedání ÚV:
P. Březa (MěV Brno) zvolen členem návrhové komise.
Zpracoval: Ing. Pavel Březa, člen ÚV za MěV v Brně


| Autor: MěV KSČM Brno | Vydáno dne 11. 12. 2013 | 3143 přečtení | Informační e-mailVytisknout článek

(c) Mětský výbor KSČM Brno 2009 - 2017. Objednatel: KSČM, zhotovitel: KSČM.
Šíření textových a obrazových materiálů možné pouze s výslovným svolením Městského výboru KSČM Brno. Stránky využívají redakční systém phpRS.